skip to Main Content

Verbondenheid en Cirkel van Groei maken SolutionWise

Hij prijkt – ingelijst en wel – naast de awards van de voorgaande jaren: het officiële certificaat Great Place To Work. Het bewijs dat de medewerkers van SolutionWise het erg naar hun zin hebben bij ons! Op bijna alle onderzoeksthema’s lag het resultaat een paar procent hoger dan een jaar eerder, het gemiddelde van de trust index steeg van 78% in 2020 naar 81% in 2021.

Dennis de Jager, Unitmanager van SolutionWise, is blij met de resultaten van Great Place To Work (GPTW). In de antwoorden van zijn medewerkers ziet hij weerspiegeld waarin SolutionWise zich wil onderscheiden: samenwerking en een mensgerichte aanpak. “Bijna elke IT-club in onze branche zegt dat ze mensgericht werken, dus dan is het essentieel om het met zo’n GPTW-award echt te kunnen bewijzen.”

Op de goede weg

Volgens Dennis kwam uit de resultaten onder meer naar voren dat SolutionWise-medewerkers zichzelf kunnen zijn, dat zij betrokken zijn bij de organisatie en het vertrouwen voelen van het management om hun functie goed uit te oefenen en zich te ontwikkelen. “Voor ons is dit de bevestiging dat we met SolutionWise als onderdeel van Motion10 de juiste weg zijn ingeslagen.”

Belangrijke graadmeter

HR-directeur Alice Zanders van Motion10 legt uit waarom GPTW elk jaar weer een belangrijke graadmeter is: “Je kunt als bedrijf een ronkende missie hebben en als management prachtige kernwaarden formuleren, maar als dat slechts kreten op papier blijven, schieten je medewerkers én je opdrachtgevers er niets mee op. In de resultaten van GPTW zie je heel duidelijk terug in hoeverre dat, wat je als organisatie belangrijk vindt, ook door je medewerkers wordt gedragen en ervaren. Je ziet wat goed gaat en ook op welke thema’s nog wat extra aandacht nodig is.”

Kameraadschap scoort hoog

Het GPTW-onderzoek is voornamelijk gericht op de beleving van medewerkers en focust daarbij op een vijftal thema’s: geloofwaardigheid, respect, eerlijkheid, trots en kameraadschap. “We scoren opvallend goed op kameraadschap”, vertelt Alice. “Dat is best bijzonder voor een bedrijf waar collega’s een groot deel van de tijd op projecten zitten bij verschillende opdrachtgevers en er de afgelopen periode bovendien veel hybride gewerkt is. We zien dat onze medewerkers zich ondanks dat verbonden voelen met hun collega’s, dat zij op elkaar kunnen bouwen en onze eigen bedrijfslocatie echt zien als thuisbasis.”

Verbondenheid in tijden van Corona

Het afgelopen jaar was er door de pandemie nog minder gelegenheid om elkaar op te zoeken en zijn extra mogelijkheden gecreëerd om het gevoel van verbondenheid te stimuleren. Alice: “We organiseerden onder meer gezamenlijke online pauzemomenten en namen met ‘Op de koffie bij…’ een kijkje in de keuken bij collega’s thuis. We deden een health-challenge en lanceerden een Collega-Locator App waarin je kunt zien welke collega in de buurt zin heeft in een wandeling. Corona heeft ervoor gezorgd dat we nog actiever én creatiever zijn geworden om de verbinding met elkaar te zoeken en te onderhouden. Het positieve effect daarvan zien we duidelijk terug in de resultaten van het onderzoek.”

De Cirkel van Groei

Een andere stijger ten opzichte van 2020 is de waardering van medewerkers voor de rol van het management. “Het management wordt gezien als benaderbaar, prettig in de omgang en bekwaam”, vertelt Alice. “Medewerkers vinden het prettig dat zij betrokken worden bij beslissingen die betrekking hebben op hun werk en werkomgeving.” Met deze resultaten ziet Alice bevestigd dat de overgang naar een nieuwe bedrijfsstructuur – met Managing Consultants die meer de rol van coach vervullen – een goede beslissing is geweest. “Er ligt hierdoor nog meer nadruk op de groei, ontwikkeling en intrinsieke motivatie van medewerkers. En dat is precies zoals we dat met onze missie – De Cirkel van Groei – nastreven: als je doet waar je energie van krijgt, worden jijzelf, onze organisatie én onze klanten daar beter van.”

Back To Top